Edició de 2025

 

En aquest apartat hi trobareu tota la informació necessària per participar a la 7a edició de #científiques. Recordeu que hi poden participar, per una banda, científiques d’entitats públiques i privades de Catalunya i, per l’altra, els alumnes de 6è de primària i de 1r d’ESO dels centres educatius catalans. Si teniu qualsevol dubte, consulteu l’apartat de preguntes freqüents o FAQS.

Cartell promocional #científiques 2025

leticia tarruell cientifiques maria picasso

El cartell promocional és una de les novetats de l’edició d’enguany. Aquesta imatge, que ens acompanyarà al llarg de l’edició, la posem a la vostra disposició perquè la pugueu lluir a les aules o al vostre lloc de treball.

D’ara endavant, il·lustrarem les diferents edicions de #científiques amb el retrat d’una investigadora catalana, obra d’una artista del país. En aquest cas, la investigadora és Leticia Tarruell, i l’artista que l’ha dibuixada és Maria Picassó i Piquer.

Us les presentem tot seguit:

LA PROTAGONISTA: Leticia Tarruell, professora d’investigació ICREA a l’ICFO, on lidera un grup de recerca en física quàntica.

Leticia Tarruell (Madrid, 1981) és una científica especialitzada en física quàntica amb fotons, àtoms i molècules. Va estudiar física i música a Madrid, i va escollir dedicar-se professionalment a la física. Es va doctorar a l’ENS de París i va fer fer recerca postdoctoral  a l’ETH Zurich i l’Institut d’Òptica de Burdeus. L’any 2013 va incorporar-se a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), on des d’aleshores dirigeix el grup experimental de Gasos Quàntics Ultrafreds. És autora d’articles científics publicats a revistes com Nature i Science, i ha rebut els premis L’Oréal-UNESCO For Women in Science el 2014, el premi de la Real Sociedad Española de Física i una ERC Consolidator Grant Award.

El grup de recerca que lidera fa simulacions amb gasos quàntics ultrafreds fent servir àtoms per dissenyar noves formes de matèria quàntica i resoldre problemes, des de la matèria condensada fins a la física d’altes energies, que són molt difícils de resoldre utilitzant la física clàssica tradicional. Amb un simulador quàntic, refreden els àtoms d’un gas gairebé fins al zero absolut ―per sota dels 273ºC negatius― i estudien i aprofiten les interaccions entre els àtoms i la llum per crear sistemes quàntics al laboratori. Això, els hi permet manipular la matèria per fer simulacions de fenòmens o materials inaccessibles ―com els que componen les estrelles― o que ni tan sols existeixen ―com els superconductors.

La física li ha agradat des de ben petita. Li interessaven molt els conceptes fonamentals, com funcionen les coses, l’Univers, i la física és la ciència que explica com funciona la natura i com funciona tot. També li agradava molt la tecnologia i construir coses amb les mans. Tal com va afirmar en una entrevista: «La física quàntica em permet combinar les dues coses: fer experiments i construir grans màquines al laboratori, amb làsers, tecnologia, que, al mateix temps, fem servir per respondre les preguntes fonamentals i saber com funciona la natura».

🔗 Entrevista a Leticia Tarruell publicada a Núvol

🎞️ Vídeo sobre Leticia Tarruell publicat al Youtube de l’Ajuntament de Barcelona

L'ARTISTA: Maria Picassó i Piquer, graduada en Arquitectura i il·lustradora

Maria Picassó i Piquer (Manresa, 1983) és una artista catalana. Graduada en Arquitectura, ben aviat va deixar aquesta professió per dedicar-se a la il·lustració a temps complet.

El seu estil es caracteritza per la simplificació dels seus dibuixos, en què només romanen els trets més definitoris d’allò que il·lustra. Així, empra habitualment formes geomètriques que s’uneixen per recrear cares i objectes.

Els seus principals camps d’il·lustració són les il·lustracions de caràcter institucional, i per a editorials, portades, cartells i publicitat. Les seves obres s’han publicat publicacions com ICON (El País), LA Times, Barron’s, Delish, El Correo, Petit Sàpiens o el Diari Ara, entre moltes altres. És autora de la il·lustració de la coberta de diverses publicacions, en especial d’obres de ciència-ficció, entre les quals destaca la de la reedició de Dune (Mai Més i Raig Verd, 2021), disseny que va ser un dels escollits per aparèixer al Communication Arts Illustration Annual de maig – juny 2022, una publicació de referència en l’àmbit de les arts plàstiques i el disseny. Picassó també va ser una de les il·lustradores que van participar en el projecte «Científicas Ilustradas», d’Aditech/Gobierno de Navarra.

Molt aclamada en la seva professió, ha estat convidada en diverses convencions tant a Europa com als Estats Units. Va ser membre de jurat de World Press Cartoon el 2018.

🔗 Pàgina web de Maria Picassó i Piquer

📱 Perfil d’instagram de Maria Picassó i Piquer

Calendari de #científiques 2025

Les inscripcions estan obertes del 28 d’octubre de 2024 al 8 de desembre de 2024. A l’apartat Inscripcions del web trobareu el formulari d’inscripció i les instruccions a seguir.

Inscripcions

Les inscripcions estaran obertes del 24 d’octubre al 20 de desembre de 2024. A l’apartat Inscripcions del web hi trobareu els formularis d’inscripció tant de #científiques com d’escoles, i les instruccions que heu de seguir.

Del 9 de desembre al 17 de gener treballarem per emparellar les científiques amb els centres educatius. Entre el 20 i el 31 de gener us en comunicarem el resultat perquè us pugueu coordinar.

Emparellaments

Del 20 de desembre de 2024 al 17 de gener de 2025 treballarem per emparellar les #científiques amb els centres educatius. Entre el 20 i el 31 de gener us en comunicarem el resultat perquè us pugueu coordinar.

Trobada de #científiques

Trobada de #científiques

El 5 de febrer de 2025, totes les #científiques participants esteu convidades a l’acte de Trobada, que tindrà lloc a l’Auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB). Us actualitzarem amb els detalls de la Trobada de #científiques durant el mes de gener.

Xerrades de les científiques

Xerrades de les #científiques

L’11 de febrer de 2025, Dia de la Dona i la Nena en la Ciència, les #científiques oferiran xerrades a l’alumnat de 6è de primària i 1r d’ESO d’arreu de Catalunya. Si aquell dia no us anés bé fer la xerrada, acordeu lliurement una altra data amb la vostra científica o centre assignats.

Formació per a docents: «#científiques: més enllà de l’11F». En línia i reconeguda pel Dpt. d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

Descripció

El curs «#científiques: més enllà de l’11F», és una formació reglada de 15 hores que vol ajudar les persones docents/professorat/personal docent que participa en la iniciativa #científiques en el seu dia dia a l’aula, apropant la ciència i la percepció de la identitat STEAM a nens i nenes de 6è de primària i 1er d’ESO.

Els participants del curs coneixeran eines per fomentar l’accés igualitari a la ciència a través del contacte amb dones referents en els camps científics i tecnològics. Aquesta formació contribuirà a enriquir la seva pràctica docent, i els permetrà aplicar estratègies que inspirin i motivin l’alumnat, especialment les noies, a veure la ciència com un camí accessible i atractiu per a tothom.

En el curs s’introduirà la Guia didàctica de #científiques, es donaran recursos per treballar la ciència i la perspectiva de gènere a l’aula, i es farà especial èmfasi en l’aprenentatge per indagació com a metodologia útil en l’aprenentatge de les ciències.

 

Objectius

  1. Acompanyar els docents perquè treguin el màxim de profit a la visita de les #científiques l’11 de febrer de 2025.
  2. Compartir recursos per aprendre a investigar a l’aula de Ciències.
  3. Donar eines als docents per incorporar pràctiques per treballar la perspectiva de gènere a l’aula.

 

Característiques

  • 9 hores de formació (de les quals 7 hores són online).
  • 6 hores de treball a l’aula i individual.

Per obtenir el certificat de formació cal participar al 80% de les sessions del programa i fer les tasques assignades.

 

Inscripció

Inscriviu-vos-hi a través d’aquest enllaç perquè la formació us sigui reconeguda pel Departament d’Educació i Formació Professional.

En paral·lel, us haureu de registrar a cadascuna de les sessions de formació en línia per poder rebre l’enllaç per connectar-vos-hi (vegeu l’apartat següent).

 

Sessions

Sessió 1. #científiques a l’aula i recursos de ciència. Cal registrar-s’hi prèviament aquí.
16 de gener de 2025, de 17 h a 18 h.

En aquesta sessió, descobrirem com les #científiques aproparan la seva recerca a l’aula, i us proporcionarem recursos dissenyats en centres de recerca punters a Catalunya i a la Fundació per a la Recerca i la Innovació.

Docents: Verena Blume i Míriam Navarro, amb la participació de persones responsables d’educació científica dels centres de la comunitat BIST i l’FCRI. 

 

Sessió 2. Aprendre a investigar a l’aula de ciències, l’art de fer preguntes. Cal registrar-s’hi prèviament aquí.
Data i hora: 23 de gener de 2025, de 17 h a 19 h

Explorarem la metodologia d’aprenentatge per indagació, pròpia de la ciència, que permet trobar solucions a una situació problema a partir d’un procés de recerca. Proporcionarem eines per encoratjar i estimular l’alumnat a ampliar el seu saber a partir de l’art de fer preguntes i explorar activament el món real i fomentar el pensament crític.

Docents: Digna Couso.

Sessió 3. Perspectiva de gènere en l’àmbit STEAM per treballar a l’aula. Propostes de l’INS A. Ferrer de Barcelona. Cal registrar-s’hi prèviament aquí.
Data i hora: 30 de gener de 2025, de 17 h a 19 h

En el currículum actual d’Educació (Decret 175/2022) és explícita la necessitat d’adoptar conscientment els valors propis d’una cultura democràtica basada en el respecte pels drets humans: el respecte per la diversitat i el compromís amb la igualtat de gènere.

A través de dinàmiques que podem fer a l’aula, en aquesta sessió reflexionarem sobre el currículum ocult que portem a l’aula, els estereotips i prejudicis que encara abunden, i la jerarquització dels models professionals, sobretot en les anomenades STEM. Cal que eduquem la nostra mirada amb la perspectiva de gènere per poder acompanyar l’alumnat en el mateix sentit.

Docents: Laura Carmona i Marina Mir.

Sessió 4. Visita de la investigadora a l’aula
Data i hora: 11 de febrer, 2h matí (hora a convenir)
Format: preferentment presencial

Aquesta sessió és la pròpia visita de la #científica a l’aula; la coneixerem com a persona i com a científica, descobrirem la seva recerca i contribuirem a trencar estereotips a partir de fer-li preguntes preparades a l’aula. Gràcies a les tres sessions anteriors, haurem pogut preparar la visita de la #científica i despertar l’interès del nostre alumnat per ella i l’activitat en si.

Sessió 5. Tanquem i valorem #científiques. Cal registrar-s’hi prèviament aquí.
Data i hora: 6 de març de 2025, de 17 h a 19 h.

Farem una revisió  i avaluarem com ha anat l’experiència #científiques 2025.  A través de la vostra retroalimentació, definirem les millores ​​per a l’edició de #científiques 2026. 

 

A partir del mes de gener de 2025, abans que s’iniciï la formació, en aquesta secció del web i a l’apartat Recursos hi trobareu una guia pedagògica que té la finalitat de guiar-vos en les activitats a l’aula.

 

Formadores

Digna Couso

Física i doctora en Didàctica de les Ciències, actualment treballa com a professora agregada a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Dirigeix el CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica) i ha liderat nombrosos projectes d’investigació, especialment en l’àmbit de l’educació STEM. La seva recerca se centra en el desenvolupament curricular de comunitats de pràctica STEM, el disseny de materials educatius, l’ensenyament de les ciències basat en la indagació i la formació del professorat. Ha publicat en nombroses revistes científiques, ha presentat en més de cinquanta congressos nacionals i internacionals i ha col·laborat amb diverses juntes editorials i projectes acadèmics d’àmbit mundial.

Verena Blume

Biòloga i doctora en Microbiologia Veterinària. Fa deu anys que és docent de Ciències, i actualment treballa a l’institut públic Angeleta Ferrer de Barcelona, del qual també forma part del programa de Recerca i formació docent. Com a docent STEAM, fomenta la curiositat i el pensament crític a partir de la descoberta per indagació i la metodologia de l’aprenentatge basat en projectes globalitzats, tot abordant les diferents perspectives de la ciència com la de gènere, la del colonialisme, la del capitalisme o la de l’especisme.

Laura Carmona

Llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració a la UAB i MSc in Social Development and Conflict a la Swansea University – Univeristy of Wales. S’ha dedicat sempre a temes socials i al món educatiu, i ha fet també acompanyament i formació a docents. Actualment, és docent de secundària a l’INS Angeleta Ferrer, centre públic de secundària amb un programa de formació i recerca docent. La seva experiència docent ha estat diversa, però sempre en centres públics. Creu que la formació i l’acompanyament docents són clau, ha col·laborat amb la Universitat Pompeu Fabra (UPF) al màster de formació de professorat (anglès) i a la Blanquerna portant el mòdul de gestió d’aula. Ara col·labora amb la UAB al mòdul comú del màster de formació de professorat a l’assignatura de desigualtats educatives. Forma part del grup de treball Perspectiva Feminista (gènere i currículum) de Rosa Sensat i ha coordinat la formació de la 56a escola d’estiu sota el títol: “Pràctiques i reflexions d’educació feminista”.

Marina Mir

Graduada en Estudis Socioculturals de Gènere i estudiant del postgrau d’Atenció Psicològica i Acció Comunitària, Feminismes i LGTBIQ+. Actualment, treballa com a tècnica de punts liles. Ha format part del món de l’educació en el lleure i creu en el potencial transformador de l’educació de les estructures socials. Va realitzar les pràctiques del grau en Coeducació a l’Institut Angeleta Ferrer de Barcelona.

La seva trajectòria acadèmica li ha permès desenvolupar el seu pensament crític i tenir una perspectiva de gènere profunda a l’hora d’analitzar els fenòmens socials.

Míriam Navarro

Graduada en Biologia (Universitat de Barcelona, UB), Màster Experimental en Bioquímica i Biologia Molecular (UB) i doctora en Neurociències pel Vall d’Hebron Institut de Recerca (UAB). Realitza els seus estudis postdoctorals a la Universitat de Columbia (EUA) on durant cinc anys combina l’activitat investigadora amb la docent. Dirigeix els programes educatius del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), on coordinada el Màster en Recerca Multidisciplinària i Ciències Experimentals. Ha col·laborat en diversos projectes de recerca internacional i nacional i és primera autora de catorze articles científics. Ha compaginat la recerca i la docència tant a Catalunya (Universitat de Manresa, BIST Dolors Aleu Graduate Centre, centre adscrit a la Universitat Pompeu Fabra) com als Estats Units (Universitat de Columbia). Actualment, també dirigeix i col·labora en diferent iniciatives d’educació científica per apropar la ciència a la societat.

Formació per a científiques: Taller per preparar la teva xerrada

T’estrenes a #científiques i vols una primera opinió de la teva xerrada? Vols replantejar la teva xerrada? Necessites noves idees, un nou enfocament?

Apunta’t al taller col·laboratiu en què, acompanyada d’altres #científiques i de professionals de la comunicació i la divulgació científiques:

  • Revisaràs les eines de comunicació científica per explicar la teva recerca i adaptar-la a l’alumnat de 6è de primària i 1r d’ESO.
  • Compartiràs breument el contingut de la teva xerrada en grups petits.
  • Rebràs feedback i idees per millorar la teva xerrada.

 

SESSIONS

31 de gener de 2025, a les 12 h. Sessió online, en anglès. Inscriu-t’hi aquí.

5 de febrer de 2025, a les 13 h (en acabar la Trobada de #científiques). Presencial, en català. Inscriu-t’hi aquí.

6 de febrer de 2025, a les 12 h. Sessió online, en català. Inscriu-t’hi aquí.

Recursos per a científiques i docents

A l’apartat Recursos del web hi trobareu tota mena de material de suport.

Si ets #científica, hi trobaràs, entre d’altres, una proposta de plantilla per preparar la teva presentació a l’aula, i material per xarxes socials per si el vols fer servir tu o la persona que gestiona la comunicació a la institució o empresa on treballes. Si no poguessis assistir a les formacions que oferirem enguany, pots veure els vídeos de les que vam oferir en edicions anteriors.

Si ets docent, hi trobaràs, per exemple, la carta de compromís que has de signar per formalitzar la teva inscripció, la Guia Didàctica, i altre material d’interès.

I sobretot! Recordeu descarregar-vos el cartell promocional per exhibir-lo on considereu!

Per qualsevol dubte, consulteu la pàgina de preguntes freqüents o FAQS. Si no hi trobeu la resposta que busqueu, contacteu amb nosaltres.