Edició de 2025

 

En aquest apartat, hi ha tota la informació necessària per participar en l’edició 2025 de #científiques. Recordeu que hi poden participar, per una banda, científiques d’entitats públiques i privades de Catalunya i, per l’altra, els alumnes de 6è de primària i de 1r d’ESO dels centres educatius catalans. Si teniu qualsevol dubte, recordeu que podeu consultar l’apartat de preguntes freqüents.

Cartell promocional de #científiques 2025

leticia tarruell cientifiques maria picasso

El cartell promocional és una altra de les novetats de l’edició d’enguany de #científiques, i és la imatge que ens hi acompanyarà!

A partir d’ara, cada edició s’il·lustrarà amb el retrat d’una investigadora de Catalunya obra d’una artista catalana. En aquest cas, la investigadora és Leticia Tarruell, i l’artista és Maria Picassó i Piquer.

Us les presentem tot seguit:

LA PROTAGONISTA: Leticia Tarruell, professora d’investigació ICREA a l’ICFO, on lidera un grup de recerca en física quàntica.

Leticia Tarruell (Madrid, 1981) és una científica especialitzada en física quàntica amb fotons, àtoms i molècules. Va estudiar física i música a Madrid, i va escollir dedicar-se professionalment a la física. Es va doctorar a l’ENS de París i va fer fer recerca postdoctoral  a l’ETH Zurich i l’Institut d’Òptica de Burdeus. L’any 2013 va incorporar-se a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), on des d’aleshores dirigeix el grup experimental de Gasos Quàntics Ultrafreds. És autora d’articles científics publicats a revistes com Nature i Science, i ha rebut els premis L’Oréal-UNESCO For Women in Science el 2014, el premi de la Real Sociedad Española de Física i una ERC Consolidator Grant Award.

El grup de recerca que lidera fa simulacions amb gasos quàntics ultrafreds fent servir àtoms per dissenyar noves formes de matèria quàntica i resoldre problemes, des de la matèria condensada fins a la física d’altes energies, que son molt difícils de resoldre utilitzant la física clàssica tradicional. Amb un simulador quàntic, refreden els àtoms d’un gas gairebé fins al zero absolut ― fins a menys de 273ºC- i estudien i aprofiten les interaccions entre els àtoms i la llum per crear sistemes quàntics al laboratori. Això, els hi permet manipular la matèria per fer simulacions de fenòmens o materials inaccessibles ―com els que componen les estrelles― o que ni tan sols existeixen ―com els superconductors.

La física li ha agradat des de ben petita. Li interessaven molt els conceptes fonamentals, com funcionen les coses, l’Univers, i la física és la ciència que explica com funciona la natura i com funciona tot. També li agradava molt la tecnologia i construir coses amb les mans. Tal com va afirmar en una entrevista: «La física quàntica em permet combinar les dues coses: fer experiments i construir grans màquines al laboratori, amb làsers, tecnologia, que, al mateix temps, fem servir per respondre les preguntes fonamentals i saber com funciona la natura».

L'ARTISTA: Maria Picassó i Piquer, graduada en Arquitectura i il·lustradora

Maria Picassó i Piquer (Manresa, 1983) és una artista catalana. Graduada en Arquitectura, ben aviat va deixar aquesta professió per dedicar-se a la il·lustració a temps complet.

El seu estil es caracteritza per la simplificació dels seus dibuixos, en què només romanen els trets més definitoris d’allò que il·lustra. Així, empra habitualment formes geomètriques que s’uneixen per recrear cares i objectes.

Els seus principals camps d’il·lustració són les il·lustracions de caràcter institucional, i per a editorials, portades, cartells i publicitat. Les seves obres s’han publicat publicacions com ICON (El País), LA Times, Barron’s, Delish, El Correo, Petit Sàpiens o el Diari Ara, entre moltes altres. És autora de la il·lustració de la coberta de diverses publicacions, en especial d’obres de ciència-ficció, entre les quals destaca la de la reedició de Dune (Mai Més i Raig Verd, 2021), disseny que va ser un dels escollits per aparèixer al Communication Arts Illustration Annual de maig – juny 2022, una publicació de referència en l’àmbit de les arts plàstiques i el disseny. Picassó també va ser una de les il·lustradores que van participar en el projecte «Científicas Ilustradas», d’Aditech/Gobierno de Navarra.

Molt aclamada en la seva professió, ha estat convidada en diverses convencions tant a Europa com als Estats Units. Va ser membre de jurat de World Press Cartoon el 2018.

Calendari de #científiques 2025

Les inscripcions estan obertes del 28 d’octubre de 2024 al 8 de desembre de 2024. A l’apartat Inscripcions del web trobareu el formulari d’inscripció i les instruccions a seguir.

Inscripcions

Les inscripcions estan obertes del 24 d’octubre de 2024 al 8 de desembre de 2024. A l’apartat «Inscripcions» del web trobareu el formulari d’inscripció i les instruccions a seguir.

Del 9 de desembre al 17 de gener treballarem per emparellar les científiques amb els centres educatius. Entre el 20 i el 31 de gener us en comunicarem el resultat perquè us pugueu coordinar.

Emparellaments

Del 9 de desembre al 17 de gener de 2025 treballarem per emparellar les científiques amb els centres educatius. Entre el 20 i el 31 de gener us en comunicarem el resultat perquè us pugueu coordinar.

Trobada de #científiques

Trobada de #científiques

El 5 de febrer de 2025, les científiques estan convocades a la Trobada de #científiques, que tindrà lloc a l’Auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB).

Xerrades de les científiques

Xerrades de les #científiques

L’11 de febrer de 2025, Dia de la Dona i la Nena en la Ciència, les científiques oferiran xerrades a l’alumnat de 6è de primària i 1r d’ESO d’arreu de Catalunya.

Formació per a docents: «#científiques: més enllà de l ’11F». En línia i reconeguda pel Dpt. d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

Descripció

El curs #científiques: més enllà de l ’11 Febrer, és una formació reglada de 15h que vol ajudar les persones docents / professorat / personal docent que participa en la iniciativa #científiques en el seu dia dia a l’aula, apropant la ciència i la percepció de la identitat STEAM a nens i nenes de 6é de primària i 1er ESO.  

Els participants del curs coneixeran eines per fomentar l’accés igualitari a la ciència a través del contacte amb dones referents en els camps científics i tecnològics. Aquesta formació contribuirà a enriquir la seva pràctica docent, i els permetrà aplicar estratègies que inspirin i motivin l’alumnat, especialment les noies, a veure la ciència com un camí accessible i atractiu per a tothom.

En el curs s’introduirà la Guia Didàctica de #científiques i es donaran recursos per treballar la ciència i la perspectiva de gènere a l’aula, i es farà especial èmfasi en l’aprenentatge per indagació com a metodologia útil en l’aprenentatge de les ciències.

 

Objectius

  1. Acompanyar els docents perquè treguin el màxim de profit a la visita de les #científiques l’11 de febrer de 2025
  2. Compartir recursos per aprendre a investigar a l’aula de Ciències.
  3. Donar eines als docents per incorporar pràctiques per treballar la perspectiva de gènere a l’aula.

 

Característiques

  • 9 hores de formació (de les quals 7 hores són online)
  • 6 hores de treball a l’aula i individual

Per obtenir el certificat de formació cal participar al 80% de les sessions del programa i fer les tasques assignades.

 

Sessions

Sessió 1. #científiques a l’aula i recursos de ciència.
Data i hora: 16 de gener de 2025, de 17 h a 18 h
Cal registrar-s’hi prèviament aquí.

Sessió 2. Aprendre a investigar a l’aula de ciències, l’art de fer preguntes
Data i hora: 23 de gener de 2025, de 17 h a 19 h
Cal registrar-s’hi prèviament aquí.

Sessió 3. Perspectiva de gènere en l’àmbit STEAM per treballar a l’aula. Propostes de l’INS A. Ferrer de Barcelona
Data i hora: 30 de gener de 2025, de 17 h a 19 h
Cal registrar-s’hi prèviament aquí.

Sessió 4. Visita de la investigadora a l’aula
Data i hora: 11 de febrer, 2h matí (hora a convenir)
Format: preferentment presencial

Sessió 5. Tanquem i valorem #científiques
Data i hora: 6 de març de 2025, de 17 h a 19 h
Cal registrar-s’hi prèviament aquí.
 

A partir del mes de gener, abans que s’iniciï la formació, en aquesta secció del web i a l’apartat «Recursos» hi trobareu una guia pedagògica que té la finalitat de guiar-vos en les activitats a l’aula.

 

Formadores

Digna Couso

Física i doctora en Didàctica de les Ciències, actualment treballa com a professora agregada a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Dirigeix el CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica) i ha liderat nombrosos projectes d’investigació, especialment en l’àmbit de l’educació STEM. La seva recerca se centra en el desenvolupament curricular de comunitats de pràctica STEM, el disseny de materials educatius, l’ensenyament de les ciències basat en la indagació i la formació del professorat. Ha publicat en nombroses revistes científiques, ha presentat en més de cinquanta congressos nacionals i internacionals i ha col·laborat amb diverses juntes editorials i projectes acadèmics d’àmbit mundial.

Verena Blume

Biòloga i doctora en Microbiologia Veterinària. Fa deu anys que és docent de Ciències, i actualment treballa a l’institut públic Angeleta Ferrer de Barcelona, formant part del programa de Recerca i Formació docent d’aquest mateix centre. Com a docent STEAM, fomenta la curiositat i el pensament crític a partir de la descoberta per indagació i la metodologia de l’aprenentatge basat en projectes globalitzats, tot abordant les diferents perspectives de la ciència com la de gènere, la del colonialisme, la del capitalisme o la de l’especisme.

Laura Carmona

Llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració a la UAB i MSc in Social Development and Conflict a la Swansea University – Univeristy of Wales. S’ha dedicat sempre a temes socials i al món educatiu, i ha fet també acompanyament i formació a docents. Actualment, és docent de secundària a l’INS Angeleta Ferrer, centre públic de secundària amb un programa de formació i recerca docent. La seva experiència docent ha estat diversa, però sempre en centres públics. Creu que la formació i l’acompanyament docents són clau, ha col·laborat amb la Universitat Pompeu Fabra (UPF) al màster de formació de professorat (anglès) i a la Blanquerna portant el mòdul de gestió d’aula. Ara col·labora amb la UAB al mòdul comú del màster de formació de professorat a l’assignatura de desigualtats educatives. Forma part del grup de treball Perspectiva Feminista (gènere i currículum) de Rosa Sensat i  ha coordinat la formació de la 56a escola d’estiu sota el títol: “Pràctiques i reflexions d’educació feminista”.

Marina Mir

 

Míriam Navarro

Graduada en Biologia (Universitat de Barcelona, UB), Màster Experimental en Bioquímica i Biologia Molecular (UB) i doctora en neurociències pel Vall d’Hebron Institut de Recerca (UAB).  Realitza els seus estudis postdoctorals a la Universitat de Columbia (EUA) on durant cinc anys combina la activitat investigadora amb la docent. Dirigeix els programes educatius del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), on coordinada el Màster en Recerca Multidisciplinària i Ciències Experimentals. Ha col·laborat en diversos projectes de recerca internacional i nacional i es primera autora de catorze articles científics. Ha compaginat la recerca i la docència tant a Catalunya (Universitat de Manresa, BIST Dolors Aleu Graduate Centre, centre adscrit a la Universitat Pompeu Fabra) com als Estats Units (Universitat de Columbia). Actualment, també dirigeix i col·labora en diferent iniciatives d’educació científica per apropar la ciència a la societat.

Formació per a científiques: Taller per preparar la teva xerrada

T’estrenes a #científiques i vols una primera opinió de la teva xerrada? Vols replantejar la teva xerrada? Necessites noves idees, un nou enfocament?

Apunta’t al taller col·laboratiu en què, acompanyada d’altres #científiques i de professionals de la comunicació i la divulgació científiques:

  • Revisaràs les eines de comunicació científica per explicar la teva recerca i adaptar-la a alumnat de 6è de primària i 1r d’ESO.
  • Compartiràs breument el contingut de la teva xerrada en grups petits.
  • Rebràs feedback i idees per millorar la teva xerrada.

 

SESSIONS

31 de gener de 2025, 12 h. Sessió online, en anglès. Registra-t’hi.

5 de febrer de 2025, a les 13 hores (en acabar la Trobada de #científiques). Presencial, en català. Inscriu-t’hi.

6 de febrer de 2025, a les 12 h. Sessió online, en català. Registra-t’hi.

Recursos per a científiques i docents

Consulta l’apartat «Recursos» d’aquest web.

Si ets científica, hi trobaràs una plantilla per a la teva presentació a l’aula, així com plantilles de posts per a les xarxes socials per si els vols fer servir tu o la persona que gestiona la comunicació a la institució o l’empresa on treballes. I si no pots assistir a les formacions que oferirem enguany, pots veure els vídeos de les que vam oferir fa dos anys.

Si ets docent, hi trobaràs la documentació necessària per formalitzar la teva inscripció, la Guia Didàctica i altra documentació rellevant.

Per qualsevol dubte, consulta la pàgina de preguntes freqüents (FAQs). Si no hi trobes la resposta que busques, contacta amb nosaltres.